V rámci projektu Erasmus+ jsem absolvovala pracovní stáž formou job shadowingu na partnerské škole CDP San Bartolomé ve španělské Málaze. Cílem stáže bylo seznámit se s organizací výuky, používanými metodami a technickým zázemím školy, a dále rozvíjet spolupráci mezi našimi institucemi.
Během pobytu jsem se zúčastnila výuky několika odborných i všeobecných předmětů, zejména robotiky, automatizace, matematiky, elektrotechniky a práce na počítači. Můj kolega Petr Dudek se účastnil výuky zejména hudební výchovy a tělocviku, čímž jsme měli možnost získat přehled o širokém spektru výuky na škole.
Škola poskytuje vzdělávací zázemí pro žáky od nejnižších věkových kategorií, počínaje mateřskou školou, přes základní vzdělávání až po nástavbové a odborné studium. V rámci odborných předmětů je výuka doplněna o praktickou přípravu ve spolupracujících firmách, což studentům umožňuje získat přímou zkušenost z reálného pracovního prostředí. Po absolvování závěrečných zkoušek mohou studenti pokračovat ve studiu na univerzitě nebo nastoupit do zaměstnání podle své specializace.
Ve výuce odborných předmětů jsem ocenila využití praktických úloh a propojení teorie s reálnými činnostmi žáků. Na partnerské škole využívají obdobně jako my platformu Google Classroom pro správu a sdílení výukových materiálů. Narozdíl od našich podmínek je však jejich internetové připojení méně stabilní, a zřejmě i proto zde mají větší důraz na tištěná skripta a učební texty, které si učitelé často zpracovávají sami.
Zajímavostí byl i systém organizace výuky – hodiny jsou oddělovány zvukem sirény, což určuje začátky a konce vyučovacích bloků. Během pobytu jsem se také seznámila s místními kulturními a společenskými zvyklostmi, které ovlivňují školní prostředí i přístup žáků k výuce.
Během pobytu jsme měli možnost zažít místní španělský svátek – Den španělské státnosti (Kolumbův den). V ulicích města byla velká koncentrace lidí a atmosféra byla slavnostní a živá. Součástí oslav bylo procesí, při kterém byla nesena socha Panny Marie na nosítkách, což poskytlo cenný pohled na místní tradice a kulturní zvyklosti. Tento zážitek mi umožnil lépe porozumět lokální kultuře a společenským rituálům, které ovlivňují i prostředí školy a chování žáků.
Po návratu ze stáže pokračuji ve spolupráci s kolegou z partnerské školy formou online aktivit a konferenčních hovorů, během nichž propojujeme výuku našich žáků a sdílíme zkušenosti z jednotlivých předmětů.
Tato stáž mi přinesla cennou inspiraci pro další práci, nové pohledy na výuku odborných předmětů a zároveň přispěla k prohloubení partnerství mezi našimi školami.
Ivona Spurná














